Home   |   Operationele vakmensen   |   Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Hoe en wanneer moet ik mijn uren doorgeven?

Vaak worden de uren centraal doorgegeven door onze opdrachtgevers. Het wil echter ook nog voorkomen dat de werknemers zelf verantwoordelijk zijn voor het aanleveren van de uren. In beide gevallen is het belangrijk dat Emtes de uren uiterlijk woensdag voor 12.00 na afloop van de gewerkte week ontvangt. Wij verlonen onze werknemers namelijk standaard op donderdag. Het urendeclaratieformulier kun je op deze website downloaden.

Hoe is Emtes bereikbaar?

We zijn 24 uur per dag bereikbaar op onze vestigingstelefoonnummers. De lijnen zijn altijd na 17.00 uur doorgeschakeld naar één van onze mobiele telefoonnummers. Overdag willen we graag zo veel mogelijk via de vestigingsnummers laten lopen, dus hierbij het verzoek tussen 8.45 uur en 17.00 uur te bellen via de onderstaande nummers:

Emtes Enschede Tel: +31 (0)53-4882100
Emtes Hoogvliet Tel: + 31(0)10-2310726

Als je ons na kantoortijd nodig hebt, kun je ook gewoon deze nummers gebruiken. Je wordt dan vanzelf doorgeschakeld.

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Ben je ziek, meld dat dan telefonisch voor 09:00 uur bij de vestiging waarvoor je werkzaam bent. Doe je dat niet, dan kan dat consequenties hebben voor de uitbetaling van je ziekengeld. Altijd op tijd doorgeven dus.

 

Vragen over het salaris en/of salarisstrook?

Wanneer ontvang ik mijn salarisstrook?
Wekelijks versturen wij de salarisstroken per email.

Wanneer wordt het salaris uitbetaald?
We betalen elke week de salarissen uit. Heb je bijvoorbeeld in week 6 gewerkt, dan ontvang je in week 7 je salaris van die week. Het salaris wordt uitbetaald op de donderdag en zou (bij een Nederlandse rekening) dus vrijdag op je rekening moeten staan. Bij buitenlandse rekeningen en bij feestdagen kan dit langer duren.

Heb je nog een vraag over je loonstrook/salaris?
Bij vragen over je loonstrook kun je elke dinsdag rechtstreeks bellen met onze administratie op nummer 053-4882100.

Hoe kom ik in aanmerking voor een opleiding en wat moet ik daarvoor doen?

Emtes werkt samen met verschillende opleidingscentra in binnen- en buitenland. Hierdoor kunnen we kandidaten snel opleiden voor eventuele vakrelevante opleidingen. Al onze medewerkers moeten al VCA-1 of VCA VOL opgeleid zijn, maar we leiden je –in samenspraak met je opdrachtgever- graag verder op. Zo kun je bij ons certificaten zoals: flensmonteur (WFPR), perslucht, veilig verplaatsen van lasten (VVL) en werken met kleine blusmiddelen (KBM) halen. 

Wil je een opleiding volgen? Meld je bij je vestiging en samen met één van de intercedenten bepaal je je opleidingstraject. Emtes werkt met een studieovereenkomst. Vraag naar de voorwaarden hiervan bij een van de vestigingen.

 

Hoe moet ik nieuwe werkschoenen of andere PBM's (Persoonlijke Beschermings Middelen) bestellen?

Het bestellen van PBM's verloopt centraal via kantoor Enschede. Alle werknemers hebben een PBM budget afhankelijk van hoelang je voor Emtes werkt. Voor het bestellen neem je contact opnemen met je accountverantwoordelijke in Enschede of Hoogvliet. Er zijn wel wat belangrijke regels, bestellingen gaan in overleg te gaan met de accountverantwoordelijke. Standaard PBM's bij Emtes zijn: Werkschoenen/ laarzen, overall (vlamvertragend), veiligheidsbril, regenkleding en evt.een doorwerkjas indien je werkt in de winter.  Alle PBM's zijn conform de eisen van de opdrachtgever en de werkplek waar je te werk word gesteld. Wil je iets bestellen buiten het standaard pakket? hiervoor gelden afwijkende regels. Neem contact op met je accountverantwoordelijke!

 

Voor het bestellen van werkschoenen of overige PBM's (persoonlijke beschermingsmiddelen) kun je bellen met je contactpersoon bij Emtes. 

Standaard PBM's bij Emtes zijn: Werkschoenen/ laarzen, overall (vlamvertragend), veiligheidsbril en veiligheidshelm.
Alle PBM's zijn conform de eisen van de opdrachtgever en de werkplek waar je te werk word gesteld.
Bij sommige opdrachtgevers krijg je een PBM's van hen. Na afloop van het werk dien je deze PBM's weer terug te geven aan de opdrachtgever. 

 

Hoe moet ik vakantie / verlof aanvragen?

Geef je vakantie of verlof op tijd door aan de intercedent waarvoor je werkzaam bent. Dat is niet alleen belangrijk voor je verloning, maar ook voor je opdrachtgever. Dan kunnen we eventueel nog voor vervanging zorgen.

Hoe werkt dat als ik ergens moet overnachten?

We hebben opdrachtgevers overal in Nederland, maar ook ver daarbuiten. Je kunt ver van huis ingezet worden en als je wilt, kunnen we dan je dan helpen met het vinden van een accommodatie. (mag je ook zelf regelen)
We helpen je graag en we hebben inmiddels een aardig bestand met pensions, hotels, campings en vakantieparken opgebouwd. Als je Emtes vraagt om je te helpen, dan moet je ook wel naar dat onderkomen gaan, anders verliezen wij onze geloofwaardigheid bij de pensionhouders.
Je krijgt van Emtes een verblijfsvergoeding, hiermee betaal je zelf je accommodatie. 

 

Hoe zit dat nou met het fasesysteem?

Emtes conformeert zich aan de ABU CAO (deze CAO is algemeen verbindend verklaard voor alle uitzendbureaus die niet NBBU zijn). Hierin wordt het fasesysteem gehanteerd. Bij Emtes start iedereen voor de maximale duur van 78 gewerkte weken op een fase A contract (uitzendcontract).
Hierna bieden we de werknemer bij goed functioneren een fase B contract aan. Wij mogen gedurende 4 jaar maximaal 6 contracten achtereenvolgens uitschrijven, willekeurig/varierende van tijdsduur.
Na afloop van deze contracten belandt de werknemer in fase C, wat uiteindelijk betekent dat hij of zij een contract voor onbepaalde tijd heeft. Voor meer informatie over het fasesysteem verwijzen we je naar de CAO ABU. 

Hoe zit het met mijn reserveringsopbouw?

Iedere week bouw je vakantietoeslag, vakantiedagen, kort verzuim, buitengewoon verlof en feestdagen op. Deze staan onderaan je salarisstrook vermeld. Voor verdere informatie verwijzen wij je door naar de CAO ABU (artikel 26 t/m 31).

Waarom is het belangrijk om me te houden aan de veiligheid- en gedragsregels?

Naast het feit dat Emtes een VCU gecertificeerde onderneming is, vinden we veiligheid en gezondheid ontzettend belangrijk. Zowel de werkgever als de werknemer is verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid op de werkplek. De bedrijfsvoorschriften ten aanzien van veiligheid en gezondheid worden bij indiensttreding aan je uitgereikt. Je kunt altijd bij onze V&G Coördinator terecht voor inzage in de VCU. Bij het niet naleven van de geldende regels kan dit nadelige consequenties hebben voor de werknemer.

Hoe moet ik mij beter melden?

Meld je telefonisch weer beter zodra je weet wanneer je weer aan het werk kunt. Heel belangrijk voor uitzendkrachten met fase A: meld je ook beter bij het UWV. Wij melden je ziek, maar de betermelding kun je alleen zelf doen. Dit staat ook in de brief die je thuis ontvangt van het UWV. Ook kun je bellen met 0900-9294 (vanaf het buitenland + 31 888982001).

Welke CAO hanteert Emtes?

Emtes hanteert de ABU CAO. Hierin zijn alle arbeidsvoorwaarden die van toepassing zijn op uitzendkrachten opgenomen zoals die zijn afgesproken tussen CAO-partijen.

Deel deze pagina